loading...
گروه نرم افزاری راسافت
محمود جنامی بازدید : 8 سه شنبه 11 شهریور 1393 نظرات (0)

اگر از آن دسته افرادی هستید که به دنبال آینده و کسب و کاری پر از انرژی و خلاقیت هستید و اگر شدیدا از انجام کارهای روتین و کارمند بانک بودن تنفر دارید ! واگر دوست دارید کسب و کاری را برگزینید که بدون شک در سالهای آینده بازار پر رونقی داشته باشد ، حتما به برنامه نویسی به عنوان یک شانس مهم توجه داشته باشید.

همواره وقتی به صدر رده بندی پول دارترین مردان دنیا نگاه می کردیم عادت کرده بودیم نام کسی جز بیل گیتس را نبینیم ! برنامه نویس نوجوان و جسور آنقدر در کار خودش پشتکار به خرج می داد که گاهی وقت ها به خاطر دستکاری زیاد در کامپیوتر دبیرستانشان تهدید به اخراج می شد و بعد از ورود به دانشگاه هاروارد، طولی نیانجامید که دانست آنجا هم نمی تواند یک برنامه نویس ماورایی را ارضاع کند، پس به سمت بازار کار رفت و مایکروسافت را با همکلاسی سابقش (استیوبالمر)تاسیس کرد و شبانه روز در آنجا مشغول برنامه نویسی شد و حتی هفته ها خانه نمی رفت تا مایکروسافت، مایکروسافت شد و بیل جوان به بیل گیتس معروف و موفق تبدیل شد.

البته جز او برنامه نویسان معروف دیگری هم بودند که می توانستند در حد و اندازه های او به شهرت و دارایی برسند. استیوجابز مدیر عامل شرکت اپل که بسیاری ، دستاوردهای اپل را مدیون تخیل و نوآوری او می دانند و یا چارلزسیمونی خالق نرم افزار آفیس که کمی جست و جو در دست آوردها و دارایی هایش هر انسانی را به برنامه نویسی شدن تهییج خواهد کرد!

و ... !

و البته از این دست برنامه نویسان موفق کم نیستند، و جالب اینکه بسیاری از آنها همگام با موفقیت دربرنامه نویسی در زمینه های دیگر از جمله تجارت، مدیرت،خلاقیت،فضانوردی و غیره نیز موفق ظاهر شده اند.برنامه نویسی را می توان شغل قرن بیست و یکم نامید. شغلی که سراسر تخیل و نوآوری و ایده پردازی و تحقیق و خلاقیت و پشتکار را شامل می شود. حال با این تعاریف ،شاید دهان خیلی ها آب افتاده باشد که از همین امروز سراغ برنامه نویسی بروند تا آینده شغلی خود را حسابی تضمین کنند. اما برنامه نویسی شاید در ظاهر شیک و با کلاس باشد اما در باطن گاو نر می خواهد و مرد عمل !

قصد ندارم تازه کارها را (البته اگر بشود خودم را کهنه کار نامید ) از این شغل هراسان کنم اما با بررسی چند توضیح ساده برما عیان می شود که برنامه نویسی بعد از کار کردن در معدن یکی از مشکل ترین و در عین حال ، پیچیده ترین مشاغل است!!

پس از توضیحات بیشتر به چند جمله کوتاه توجه کنید :

-     برنامه نویسی که پشتکار نداشته باشد ، هیچ وقت نخواهد توانست از پس خطاهای پی در پی بر آید و میدان را خالی خواهد کرد ، پس هیچ گاه به موفقیت نخواهد رسید .

-         برنامه نویسی که به روز نباشد ، با دانش پایه و آکادمیک قبلی اش بدون شک پس از مدتی اندک متوقف خواهد شد.

-         هیچ برنامه نویسی به صرف داشتن لیسانس یا فوق لیسانس سر کار نخواهد رفت !!

-         بسیاری از خانم ها از برنامه نویسی متنفر هستند واز هر 10 برنامه نویس حرفه ای ، شاید به ندرت یکی از آنها خانم باشد !!!

-         بسیاری از برنامه نویسان موفق پس از مدتی درخشش سمت های کلان مدیریتی را در اکثر شرکت های IT صاحب می شوند .

-     گروه ها و برنامه نویسان کد باز پس از اینکه ماه ها وقت خود را روی یک پروژه صرف می کنند تا آن را به محصولی درخور و ارزشمند تبدیل کنند ، در پایان ، نتیجه تمامی تلاش خود را به صورت کاملا رایگان در اختیار دیگران قرار میدهند!

-     بسیاری از برنامه نویسان ، پس از مدتی به علت رکود خلاقیت و دانش روز ، کار خود را از دست می دهند! با کمی تأمل در جملات مطروحه در می یابیم برنامه نویسی شغلی خاص و درعین حال متفاوت از مشاغل عادی است که به صورت روزمره با آن سر و کار داریم.

یک بار در کتاب عادت های میلیون دلاری (MillionDollarHabits) برایان تریسی خواندم برای موفقیت در هر زمینه ای از صنعت گرفته تا دانش و هنر و تجارت شما باید حداقل بین 5 تا 7 سال وقت خود را به صورت برنامه ریزی شده و مستمر صرف کنید تا به حد کارشناسی(Expert) دست پیدا کنید.متاسفانه ، معمولا افراد در مواجهه با علوم کامپیوتر و علی الخصوص برنامه نویسی بسیار عجول هستند و شاید رونق کتاب های آموزشی تحت عنوان های آموزشی برنامه نویسی در 24 ساعت و غیره از همین جا نشأت گرفته است . پترنورویج یکی از مدرسان معروف علوم کامپیوتر درهمین مورد ، جملات معروفی دارد:

«مردم خیلی عجله دارند که در مورد کامپیوتر ها چیز یاد بگیرند خیال هم می کنند که یاد گیری کامپیوتر خیلی آسانتر از یادگیری مسائل دیگر است . وگرنه هیچ کتابی در مورد بتهوون ، یا فیزیک کوانتوم یا حتی تربیت سگ ، در چند روز وجود ندارد.»

برای اینکه ما بتوانیم یک برنامه نویسی موفق شویم و به درآمد بالا دست پیدا کنیم ، باید بدانیم که باخواندن چند کتاب و مقایسه و بررسی چند نمونه کد نمی شود ظرف چند ماه به یک برنامه نویس موفق که درآمد خوبی هم دارد و صاحب شغل و پست مطمئن در شرکت درخوری هم هست تبدیل شد .

یک برنامه نویس موفق همیشه باید خود را عقب بداند و در کسب تجربیات دیگران و تکنیک های روز کوشا باشد . نقل قول برنامه نویسان حرفه ای است که : به روز ترین و سریع ترین دانش و کسب و کار دنیا برنامه نویسی است . پس یک برنامه نویس موفق هیچ گاه نباید به داشته های هر چند پر بارش قره شود و از تکاپوی روزانه بازایستد.

یک مشکل دیگر که غالبا برنامه نویسان نوجوان و یا کم تجربه را درگیر می کند ، این است که آنها بعد از اینکه در توسعه یک نرم افزار ، وب سایت و غیره به خطایی برخورد کردند، پس از چند بار تلاش و کوشش از کوره در می روند وعطای موفقیت را به لقایش می بخشند و کلا یا پروژه را بی خیال می شوند یا غالبا فکر می کنند گذاشتن زمان های بسیار برای حل یک مشکل اتلاف وقت است. در صورتی که به نظر من نتیجه شکست تا همیشه در ذهن شما خواهد ماند و در روند و زمان کلی پروژه باز هم تاثیر خود را خواهد گذاشت .

نکته عملی اینکه یک برنامه نویس برای موفقیت باید حداقل روزانه بیش از یک ساعت از وقت خود را در وب برای جستجو در مورد تازه های زمینه تخصصی خود صرف کند .

یک فرق نامحسوس دیگر که بین برنامه نویسی حرفه ای و موفق با شکست خوردگان این راه وجود دارد این است که دسته موفق معمولا از خلاقیت و نوآوری زیادی در کارشان استفاده می کنند و این در حالی است که دسته دیگر با آنکه شاید از بار دانش بیشتری برخوردار باشند، اما به دلیل نداشتن تفکر خلاقانه هیچ وقت نمی توانند نمونه محصولات جدیدتر، متنوع تر و با کیفیت تری خلق کنند .

بسیاری از برنامه نویسان از حل مسائل الگوریتمی و ریاضیات گریزانند و احساس می کنند حل مسائل ریاضیات و الگوریتمی هیچ کمکی به پیشرفت و کسب درآمد بیشتر آنها در آینده نخواهد کرد اما نباید فراموش کنیم که یکی از مهمترین صفات یک برنامه نویس موفق توانایی او در حل مسائل می باشد  و در واقع ، اگر برنامه نویسی از حل مسائل گریزان باشد، عملا نمی توان نام برنامه نویس بر او گذاشت .

البته برای فرا گرفتن تمامی این تکنیک ها یک کلید اصلی و ساده وجود دارد و آن چیزی نیست جز علاقه! اگر سعی کنید با علاقه کد بزنید ، مطمئن باشید هیچ گاه دغدغه سختی های بالا را نخواهید داشت . به برنامه نویسی علاقه داشته باشید. اطمینان حاصل کنید که آنقدر از برنامه نویسی لذت می برید که حاضر باشید 10 سال از عمرتان را صرفش کنید.

در پایان می توان گفت علی رقم اینکه برنامه نویسی یک شغل پردرآمد ، خلاقانه، پرتنوع و با ثباتی است اما نباید فراموش کرد در این عرصه تنها کسانی موفق هستند که تکنیک های مطروحه را خوب کسب کرده و به کار گیرند و الباقی متاسفانه درکمال صرف هزینه های مالی و زمانی بسیار باید به داشتن شغل های نامربوط و غیر مستقیم و یا پست های پایین تر بسنده کنند.

برگرفته از ماهنامه آموزشی ، پژوهشی و اطلاع رسانی وب (میثم نوایی)

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 14
  • کل نظرات : 2
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 41
  • آی پی دیروز : 3
  • بازدید امروز : 12
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 12
  • بازدید ماه : 37
  • بازدید سال : 41
  • بازدید کلی : 1,507