loading...
گروه نرم افزاری راسافت
محمود جنامی بازدید : 10 پنجشنبه 20 شهریور 1393 نظرات (0)

 

آیا تا به حال به این نکته توجه کرده اید که نرم افزار در واقع خود نوعی کالاست؟! هنگامی که می خواهید کالایی را بخرید یا سفارش دهید؛ به چه نکاتی توجه می کنید؟ کیفیت، گارانتی و خدمات پس از فروش، امکانات، قیمت، طول عمر و... از جمله پارامترهاییست که احتمالا به آنها توجه خواهید کرد. آیا هنگام سفارش یک نرم افزار نیز به این نکات توجه می کنید؟ متاسفانه خیلی از کاربران تنها به قیمت محصول و تعداد امکانات آن توجه می کنند و همین امر باعث می شود که برنامه خوبی به دستشان نرسد.

در این مقاله سعی داریم شما را با برخی از ویژگی های یک برنامه خوب آشنا کنیم:

سادگی و راحتی استفاده:

یک برنامه سهل و ساده برنامه ایست که کاربر براحتی بتواند با آن خوو گرفته و کارهایش را سریع تر انجام دهد. برنامه ای که ساده باشد، مسلما یادگیری آن نیز ساده تر است و این نکته اصلی در برنامه های ساده است. دیگر نیازی نیست وقت افراد و کارکنان خود را برای آموزش طرز کار برنامه هدر دهید. در نتیجه ی سادگی، میزان خطاهای کاربر در کار با برنامه کمتر می شود و نیروی کار شما کارایی و ثمربخشی بیشتری خواهد داشت. شرکت گوگل  که پیشتاز فناوری در جهان است و به اصطلاح غول فناوری جهان می باشد، فلسفه خود را بر این اساس بنا نهاده:

"سادگی قدرتمند است"

به همین دلیل است که محصولات گوگل همیشه ساده، کاربرپسند و محبوب اند.

قابلیت اطمینان:

قابلیت اطمینان به معنی عاری از خطا بودن و انجام کارها به صورت صحیح و بی نقص است. برنامه ای که هرازگاهی یک خطا بدهد یا یک کار را ناقص انجام دهد یا دارای خطای منطقی باشد از دید کاربر قابل اعتماد نیست. کاربری که با این نوع برنامه کار می کند همیشه در ذهن خود این دغدغه را دارد که آیا کاری که به برنامه محول کرده درست انجام شده یا خیر. با هر خطایی که در برنامه رخ می دهد کاربر اعتمادش را به برنامه بیشتر از دست می دهد.

گوگل در این باره می گوید:

Make The User Trust Your Program

"کاری کنید کاربر به برنامه شما اعتماد کند".

در این حالت برای جلوگیری از وقوع چنین مشکلاتی، شما به عنوان کاربر برنامه و خریدار آن، باید از تولید کننده درخواست کنید تا برنامه را به مدت یک یا دو هفته به صورت آزمایشی در اختیار شما قرار دهد. این کار هم فرصت شناخت برنامه و هم تست آنرا به شما می دهد. همچنین می توانید امکانات آنرا کشف کرده و در صورت نیاز از تولید کننده بخواهید که امکانات جدیدی را به آن اضافه کند یا تغییر دهد. همچنین می توانید خطاهای برنامه را به شرکت تولید کننده گزارش کنید تا آنها را برایتان رفع کند.

سرعت:

وقت طلاست! در دنیای پرجنب و جوش امروز سرعت، حرف اول را می زند. انجام سریعتر یک عمل در نهایت موجب سود و پول بیشتر می شود.

"افزایش کارایی و سرعت به میزان 20% بهتر از افزودن یک قابلیت جدید است."

                                                              Jony Ive                             

بهترین و بارزترین نمونه در این زمینه سایت گوگل است که حتی با کمترین سرعت اینترنت نیز بسیار سریع و کارا عمل می کند.

گوگل در این باره می گوید:

"هر میلی ثانیه حساب می شود..."

یک برنامه کند و ناکارآمد براحتی می تواند اعصاب کاربر را تحت تاثیر قرار داده و تمرکز او را برباید! پس با توجه به آنچه گفته شد یک برنامه خوب باید سریع اجرا شود.

قابلیت های کافی:

یک برنامه ایده آل باید به حدی امکانات داشته باشد که تمام نیازهای کاربر و کسب و کارشما را تامین کند. نه بیشتر و نه کمتر! به این نکته توجه داشته باشید که داشتن امکانات بیشتر همیشه خوب نیست؛ بلکه امکانات کافی است که ایده آل است. اگر امکانات و قابلیت های برنامه، بیش از نیاز شما باشد، یک سری امکانات خواهید داشت که بلااستفاده خواهند بود. همین امر موجب پیچیده شدن برنامه و احیانا سنگینتر و کندتر شدن آن می شود.

هنگام سفارش یک برنامه در انتخاب امکانات کمال دقت را داشته باشید. تنها قابلیت هایی را انتخاب کنید و پیشنهاد دهید که مطمئن هستید از آنها استفاده خواهید کرد و قابلیت ها را بر این اساس انتخاب نکنید که بگویید: "خوب است این هم باشد"؛ زیرا این کار علاوه برآنکه هزینه و زمان تولید برنامه را افزایش می دهد، می تواند موجب افزایش پیچیدگی برنامه شود.

گوگل در این باره می گوید:

"پیش از آنکه قابلیت جدید به برنامه خود اضافه کنید دوبار فکر کنید"

 

 

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 14
  • کل نظرات : 2
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 31
  • آی پی دیروز : 3
  • بازدید امروز : 24
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 24
  • بازدید ماه : 24
  • بازدید سال : 28
  • بازدید کلی : 1,494